Delima Ibu-ibu bila Bayi Mula Main Sembur-sembur air Liur Rambut Ibu Pun Gugur...Betuk ke Fakta Ini?

Assalamualikum dan salam sejahtera semua... Pernah dengar tak orang tua-tua kata bila baby dah mula main air liur habis rambut ibu ...






Assalamualikum dan salam sejahtera semua...

Pernah dengar tak orang tua-tua kata bila baby dah mula main air liur habis rambut ibu akan gugur...Betul ke tak ye..Kak yong pun tak berapa pasti tentang hal ini...

Bagi kak yong masalah rambut gugur ni memang tak asing lagikan, rata-rata semua mengalami masalah rambut gugur ni terutamanya pada wanita kan..Rambut gugur ni memang perkara biasa dan sebenarnya tidak perlu dirisaukan sangat sebab ianya sesuatu yang normal. Namun jika rambut gugur terlalu kerap dan menyebabkan botak atau semakin nipis ia memang perlu dirisaukan.

Bagi wanita,keguguran rambut dalam lingkungan 50 hingga 100 helai dianggap normal dan rambut yang gugur akan digantikan dengan rambut baru dari folkikel yang sama yang terletak di bawah permukaan kulit. Dikatakan rambut akan tumbuh sebanyak satu setengah inci dalam masa sebulan.

Perasaan tak masa hamil kita tak alami keguguran rambut dan biasa keguguran rambut ni dialami selepas bersalin kan. Masa hamil ni hormon estrogen bertambah akan menyebabkan rambut tumbuh dengan lebih banyak, menjadi tebal dan lebih sihat berbanding biasa.

Selepas kita melahirkan anak, paras hormon estrogen akan turun mendadak ke paras normal dan menyebabkan berlakunya keguguran rambut. Lepas tu pulak ada yang kaitakan bila baby dah mula main air liur seperti sembur-sembur rambut ibu akan gugur, sebenarnya tidak betul sama sekali. Kak yong anak tak main air liur pun alami jugak masalah keguguran rambut ni.. Keguguran rambut adalah disebabkan penurunan hormon estrogen secara mendadak.

Faktor Masalah Keguguran Rambut

1)Penggunaan Bahan Kimia 
Penggunaan bahan kimia yang berlebihan seperti mewarnakan rambut dan meluruskan rambut. Penggunaan bahan kimia akan merosakkan rambut sehingga ke akarnya. Kesannya rambut akan gugur dan rosak. Pengalaman kak yong dulu luruskan rambut, yela masa tu orang sibuk buat rebonding ni, kita pun terpengaruh jugak..kesannnya rambut jadi rosak dan kering..serik dah nak buat lagi..

2) Faktor Genatik
Jika ibu atau ayah mengalami masalah rambut gugur apabila umur semakin meningkat, di katakan anaknya juga akan mengalami masalah yang sama disebabkan faktor genetik.

3) Perubahan Hormon
Bagi wanita hamil akan mengalami perubahan hormon. Begitu juga wan7ta yang melahirkan anak dan menyusukan anak. Keadaan ini menyebabkan hormon di dalam badan tidak stabil dan akhirnya menyebabkan berlakunya keguguran rambut yang teruk.

4) Peredaran Darah Tidak Lancar
Peredaran darah tidak lancar juga menjadi penyebab keguguran rambut. Ini menyebabkan oksigen tidak sampai ke seluruh tubuh dengan baik termasuklah bahagian kepala. Kesannya menyebabkan rambut tidak kuat dan akhirnya gugur

5) Kekurangan Vitamin
Diet yang tidak seimbang seperti makan makanan yang berlemak dan berminyak secara berlebihan menyebabkan badan tidak menerima kr semua vitamin dan mineral yang diperlukan. Kekurangan zat besi dan protein di dalam pemakanan harian boleh menyebabkan berlakunya keguguran rambut. 
Protein sangat penting untuk menghasilkan rambut yang sihat. Rambut dihasilkan daripada protein, kekurangan menyebabkan pertumbuhan rambut tidak berlaku dengan sempurna

6) Produk Tidak sesuai
Pemilihan produk penjagaan rambut yang tidak sesuai memberi kesan kepada kesihatan rambut. Rambut boleh menjadi semakin kering, rosak dan bercabang apabila sering bertukar produk.

7) Pengambilan Ubat-Ubatan
Pengambilan ubat-ubatan untuk penyakit tertentu boleh menyebabjan berlakunya keguguran rambut. Antara penyakit seperti :
  • Kanser
  • Kemurungan
  • Masalah jantung
  • Tekanan darah tinggi

Tips Atasi Masalah Keguguran Rambut

Ok kak yong nak share beberapa tips yang boleh dilakukan untuk penjagaan rambut bagi mengurangkan rambut gugur dan rosak.

  • Elakkan mewarnakan rambut, meluruskan, kerinting atau meletakkan bahan-bahan untuk rambut
  • Elakkan menyikat rambut ketika basah kerana ia akan menyebabkan rambut mudah tercabut
  • Potong rambut menjadi pendek. Rambut yang pendek dapat mengurangkan keguguran rambut serta mudah diurus
  • Tingkatkan pengambilan makanan atau vitamin tambahan yang tinggi protein, zinc dan zat besi kerana vitamin ini membantu dalam pembentukan rambut dan kulit kepala sihat
  • Amalkan pengambilan multivitamin untuk memastikan nutrien sampaimke bahagian rambut
  • Minum air yang mencukupi untuk melembapkan kulit kepala dan mengelakkan kelumumur

Rawat Masalah Keguguran Rambut Dengan Shaklee









Testimonin Custemor


"Salam..nak share jugak, faze pn bersalin cze4, dlm pantang rambut gugur banyak, masuk keje kt surau sampai kena tegur rambut depan makin nipis, dah nak nampak kulit kepala, dlm pantang x start amek shaklee lagi, bler dah start kejr susu merundum baru stat amek Set BF, so sampai skrg fazs mkn alhamdulilah rambut deoan dah tumbuh semula, lebat..rambut gugur pn dah xder, teruskan mkn supplement shaklee yer"


"Sy nak berkongsi juga, sy baru 5 bln melahirkan anak, masa bln 4 pas besalin rambut sy gugur dgn banyak rambut jd nipis, pas ambik zinc complex alhamdulilah, rambut dah x bersepah kat lantai, bila sikat pn rambut tak putus"



Ok sesiapa yang ada masalah rambut gugur jangan terlampau stress tau sebab kalau lagi stress lagi banyak rambut akan gugur...Boleh amalkan Set Rawatan Rambut Gugur dari Shaklee...


Pertanyaan dan order whtsap kak yong 0111-9791281
Pengedar Shaklee Batu Pahat Johor
Ig : kak_yong_jual_vitamin_shaklee



You Might Also Like

0 comments