Apakah itu MOMNESIA? ATAU KATA LAIN GEJALA PELUPA DI KALANGAN IBU SELEPAS MELAHIRKAN ANAK

Assalamualikum dan salam sejahtera semua... Apakah itu MOMNESIA? Anda pernah dengar Momnesia? Mesti ada yang baru pertama kali dengar ...

Assalamualikum dan salam sejahtera semua...


Apakah itu MOMNESIA?

Anda pernah dengar Momnesia? Mesti ada yang baru pertama kali dengar kan? Kak yong pun sebenarnya baru pertama kali dengar jugak ni.. Ok apa ye Momnesia ni? Momnesia ni adalah satu keadaan di mana seseorang ibu atau bakal ibu (Ibu Hamil) itu jadi pelupa/cepat lupa dan tidak ingat. Bahasa yang mudah adalah sering menjadi pelupa. Biasanya lupa melakukan sesuatu dan lupa di mana barang diletakkan.





Sebenarnya gejala "momneisa" pada ibu dan ibu hamil adalah suatu yang normal. Keadaan ini kebiasannya berlaku semasa hamil dan  akan berterusan sehingga melahirkan anak. Ramai yang alami perkara ini sebenarnya. Kak Yong pun turut mengalaminya tau. Perkara ini biasanya berlaku pada trimister ke tiga kehamilan atau dah nak dekat "due" bersalin.

Tengok pada nama nya "MOM" nampak jelas kan gejala ni ditujukan kepada Ibu. Momnesia ni bukan suatu penyakit tetapi jika berterusan boleh menjadikan pemyakit lupa atau nyanyuk.



Punca Berlaku MOMNESIA?

Mungkin ada yang tertanya-tanya apakah punca yang menjadi penyebab para ibu ini kebanyakannya cepat menjadi pelupa atau tidak ingat. Ada yang kaitakan bila ibu melahirkan anak, banyak urat-urat yang putus, jadi keadaan ini menyebabkan ibu mengalami masalah pelupa..betul atau tidak Kak Yong pun kurang pasti. Ok antara sebab-sebabnya adalah :

  • Keutamaan ibu : Selepas bersalin, ibu-ibu ni akan jadi sangat pentingkan anak yang baru lahir tu berbanding perkara lain. Dalam keadaan apa pun, ibu akan utamakan urusan anak ini hingga perkara lain tidak lagi jadi prioriti. Pakar saraf kata, ia adalah tindakbalas bawah sedar semulajadi seorang ibu. Perkara bukan prioriti sesetengahnya akan dilupakan begitu sahaja atau kurang diaktifkan di dalam memori ibu.
  • Kesan kesakitan bersalin : Seorang pakar sakit puan, Dr. Sharon Phelan berkata, pelupa adalah satu cara seseorang wanita hadapi kesan sakit bersalin. Pengalaman melalui proses melahirkan anak juga menyebabkan ibu jadi pelupa. 
  • Hormon : Paras hormon oestrogen berubah secara mendadak dari paras yang sangat tinggi ketika di hujung kehamilan kepada paras paling rendah (kosong) selepas bersalin. Hormon ini bukan je berfungsi untuk kesuburan, tetapi juga bertindak sebagai neurotransmitter yang menghantar isyarat ke otak. 
  • Keletihan : Ia adalah perkara yang akan dilalui oleh semua ibu selepas bersalin. Ibu-ibu akan hilang waktu tidur hingga 700 jam dalam 1 tahun pertama selepas melahirkan anak. Wanita yang menyusukan anak akan hilang lebih banyak waktu tidur. Kurang tidur menyebabkan letih. Keletihan pula akan menyebabkan kebolehan ibu mengingat banyak perkara berkurang.

Bagaimana cara mengatasinya ?

Terdapat beberapa cara atau kaedah yang boleh diamalakan oleh ibu bagi mengelakkan perkara ini berlaku dan menjadi semakin teruk. Antara cara-cara yang boleh dibuat adalah seperti berikut :

  • Cuba mendapatkan tidur dan rehat yang cukup.
  • Bekerjasama dan berbincang dengan pasangan – Ajak suami untuk membantu dan memahami situasi anda.
  • Agih-agihkan tugas. Jangan memaksa diri melakukan semua tugas.
  • Makan makanan yang berkhasiat.
  • Minum air dengan cukup – Dehidrasi juga boleh menyebabkan penyusutan memori dan fokus.
  • Pengambilan supplement – Ia juga membantu ibu dan bayi mendapat nutrient yang mencukupi. Supplement seperti minyak ikan sangat membantu.Salah satunya ambil minyak ikan sebagai vitamin harian.Saya suggest Omega 3. Sangat membantu sel-sel otak untuk berhubung.Kebaikan Omega Guard
  • Bergerak – Excercise
  • Disiplinkan diri mempunyai buku nota – catat perkara penting supaya tidak lupa, ulang-ulang baca.Salah satunya ambil minyak ikan sebagai vitamin harian.


OMEGA 3 BAIK UNTUK OTAK DAN MENGUATKAN DAYA INGATAN


Ok apakah Omega -3

Omega-3 terdiri daripada EPA dan DHA dan pelbagai tugas DHA kepada tubuh badan kita..

Fungsi EPA

✔Mencegah kanser
✔Mencegah pembekuan darah
✔Mengawal kadar kolestrol yang berlebihan
✔baik untuk pesakit jantung
✔menghindari tekana perasaan
✔mencegah penyakit darah tinggi


Tugas DHA

✔Mencegah asma
✔meningkatkan daya seksual
✔mencegah sakit kulit
✔mengelakkan kanser prostat
✔menghindari daripada migrain,rasa kebas pada anggota badan
✔mengelakkan rasa sejuk pada kaki dan tangan

 Kebaikan dan Keistimewaan Omega Guard



Image result for testimoni omega guard baik untuk otak 


 Omega Guard juga bagus untuk perkembangan IQ Kanak-kanak...Boleh diambil 1 Keluarga

Image result for testimoni omega guard baik untuk otak 


 
 Diharap perkongsian ini dapat memberi sedikit sebanyak pengetahuan kepada ibu-ibu dan jangan risau gejala pelupa ni adalah normal. Namun jika sering berlarutan ambillah Supplement seperti Omega Guard bagi membantu meningkatkan semula daya ingatan ibu-ibu...

Nak order Omega Guard boleh terus hubungi saya 0111-9791281

You Might Also Like

1 comments