9 Faktor Penyebab Kulit Manjadi Kusam...

Assalamualikum dan salam sejahtera semua... Hari ni kak yong terpikir nak tulis entri berkaitan kulit kusam, sebut pasal kulit ...

Assalamualikum dan salam sejahtera semua...







Hari ni kak yong terpikir nak tulis entri berkaitan kulit kusam, sebut pasal kulit kusam ni rasanya semua pernah alami kan.  Memang tak boleh nak lari dari alami kulit kusam ni, lagi-lagi cuaca tengah panas sekarang ni kan...Cepat jer kulit muka jadi kusam kalau tak dijaga.

Percaya atau tidak, bila alami Kulit kusam ni kan pasti akan ada rasa segan, rendah diri, tak yakin nak berhadapan denga  orang ramai kan. Kak yong pun macam tu jugak tau, bila rasa kulit muka ni kusam memang akan rasa rendah diri jer lagi-lagi duduk dengan kawan-kawan yang kulit nya cantik-cantik. Bila diaowg ajak selfi sesama alahai rasa sengan nya.

Semakin bertambah usia kemampuan sel-sel kulit kitapun akan mula berkurangan dan menurun. Ini akan menjadikan proses pemulihan pada kulit manjadi semakin lambat sehinggan menimbulkan kedutan-kedutan di wajah. Namun begitu terdapat beberapa faktor yanb menjadi penyebab berlakunya kulit kusam.


FAKTOR-FAKTOR KULIT MENJADI KUSAM

1) Faktor Keturunan
Dikatakan sekiranya ayah atau ibu  memilik masalah kulit kusam, kering atau berminyak, di katakan berkemungkinan anak nya juga mempunyai masalah yang sama. Ia dikatakan sebab faktor keturunan atau genetik. Sama ada sahih atau tidak kak yong tidak berapa pasti. 

2) Amalan Gaya Hidup 
Jika kita mengamalkan gaya hidup yang sihat dan baik ia akan memberi kesan positif dalam kehidupan kita terutamanya dari segi kesihatan dan sebaliknya. Amalan gaya hidup yang tidak sihat seperti tidak menjaga pemakanan, kesihatan terdedah kepada cahaya matahari menjadi faktor kepada masalah kesihatan dan dalam masa yang sama memberi kesan kepada struktur kulit kita kelihatan kusam dan lebih tua dari usia. 

3) Amalan Pemakanan tidak seimbang
Terlalu banyak mengambil makanan berlemak, manis, makanan segera seperti fast food, makanan bergoreng menyebabkan kurangnya penyerapan Vitamin yang diambil oleh tubuh. Ini menyebabkan pemulihan dan pembaharuan sel-sel kulit menjadi semakin lambat dan kulit mudah menjadi kusam.

4) Pemilihan produk kecantikan yang salah
Pemilihan produk kecantikan yang silap dan tidak sesuai dengan kulit akan menjadikan kulit wajah menjadi bertambah kusam dan gelap. Silap-silap bukan sahaja kulit kusam tetapi muka boleh ditumbuhi jerawat dan jeragat.

5) Tidur tidak teratur
Pola tidur yang tidak teratur seperti tidur terlalu lewat malam dan bangun di awal pagi akan menyebabkan kulit wajah menjadi pucat dan kusam. Ini kerana rehat yang tidak cukup akan menjadi punca kulit menjadi kusam. Semasa kita tidur kulit melalui proses pemulihan dan pembaharuan, jika tidak cukup tidur menjadikan proses pemulihan tidak berlaku dengan baik.

6) Tidak minum air masak dengan cukup
Salah satu faktor kulit kusam ialah tidak minum air masak dengan jumlah yang mencukupi. Kita digalakkan minum air masak sekurang-kurangnya 2-3 liter sehari. Air yang tidak mencukup dalam badan menyebabkan kulit menjadi kering dan kusam. Nak kulit yang cantik dan lembab amalkan lah minum air masak dengan mencukupi.

7) Faktor Persekitaran
Sering terdedah kepada cahaya matahari, duduk di dalam bilik air cond boleh menjadikan kulit kerap menjadi kering dan kusam. Terdedah kepada cuaca luar seperti habuk, debu Langmenjadikan kulit kusam, berminyak sehingga menyebabkan pori-pori kulit tersumbat dan kulit berjerawat.

8) Stress
Stress adalah gangguan psikologi yang sering menyerang siapa saja..tidak ada sesiapa yang boleh lari dari stress ni. Stress menyebabkan kelenjar dalam tubuh yang mengawal emosi akan meningkat sehingga berpengaruh pada wajah seperti mudah jerawat, kulit kusam, ekzema, ruam dan lain-lain.

9) Pengambilan Alkohol
Pengambilan minuman beralkohol akan membuatkan kulit kekurangan cecair dan cepat berkedut.



Tips Merawat Kulit kusam

Ok kita dah tahu kan beberapa faktor yang menjadi penyebab kulit menjadi kusam. Jadi kak yong nak share pulak beberapa tips yang boleh anda amalkan untuk menjaga kesihatan kukit agar tidak menjadi kusam.

Langkah Pertama
Ok pastikan anda semua amalkan 3 benda ni setiap hari tau iaitu :
♡ Mencuci
♡ Menyegar
♡ Melembap

Langkah kedua
♡ Pengambilan suplement atau vitamin
♡ Pengambilan suplement yang sesuai penting untuk membuang toksin dalam badan dan melengkapkan proses pemulihan dan pembersihan kulit

Langkah ketiga
♡ Minum air masak dengan jumlah yang mencukupi
♡ Mengamalkan pemakanan yang seimbang
♡ Rehat yang secukupnya
♡ Bersenam dan lakukan aktiviyi yang sihat
♡ Bijak dalam memilih produk kecanyikan dan kesihatan

Ok kak yong nak share Set Skin Care atau Set Kecantikan Kulit yang kak yong amalkan. Memang sangat berpuas hati dan tiada lagi masalah kulit kusam menghantui diri ini...Ok dah dekat 4 tahun kak yoñg amalkan set skin care shaklee ni..Memang best dan yang paling penting produk selamat dan ada kelulusan KKM...




♡ESP♡
Protein bertindak sebagai asas dalam pembinaan kulit/sel baru. Kukit kusam berpunca daripada sel kulit mati yang tidak digantikan dengan sel yang baru dan sihat. Pengambilan protein dapat membantu pembinaan sel yang sihat dan memberikan kulit wajah yang bersih dan Berseri. Pengambilan Esp secara konsisten boleh memberikan kukit wajah anda :

■ kulit yang cantik, halus gebu dan berseri
■ menghilangkan jeragat serta jerawat dan parut di muka dan badan
■ menganjalkan kulit, payudara dan punggung
■ memberi tenaga yang berpanjangan kepada badan
■ memberi rasa cepat kenyang untuk penurunan berat badan


♡ BCOMPLEX♡
■ menghalang daripada stress
■ membantu peredaran darah agar wajah tidak kelihatan pucat
■ menaikkam seri muka
■ menghakang kelesuan
■ perbaiki mood agar merasa happy


♡ VITAMIN C♡
■ Membentuk kolagen
■ mencantikkan dan memukuskan kulit
■ menganjalkan kulit
■ mampu memulihkan wajah dari sunburn
■ mencerahkan kulit
■ memperbaiki wajah kusam
■ pulihkan kulit wajah yang kasar


♡ VITAMIN E♡
■ Melembabkan kulit wajah
■ menghilangkan kesan jerawat dan jeragat
■ anti oksidan
■ anti oenuaan 
■ menghalang jerawat dari datang kembali
■ memberikan tona wajah sekata
■ mengurangkan kedut dan garis halus




Testimoni Set Skin Care Shaklee













Nak dapatkan kukit wajah yang cantik dan berseri, boleh cuba set skin care shaklee..boleh terus whtsap kak yong 0111-9791281, konsaltan secara percuma diberikan

Pengedar Shaklee Batu Pahat Johor

You Might Also Like

0 comments