Pengalaman Terkena Buasir Semasa Berpantang, cara rawatan yang boleh dilakukan

BUASIR? Anda pernah kena buasir? Sebenarnya kak yong memang pernah ada sejarah penyakit buasir masa belum kawin lagi, penyakit ni berpun...


BUASIR? Anda pernah kena buasir?
Sebenarnya kak yong memang pernah ada sejarah penyakit buasir masa belum kawin lagi, penyakit ni berpunca dari masalah sukar membuang dan sembelit yang kak yong alami. Sebab dah terlalu kerap sembelit jadi dubur selalu melakukan tekanan dan akhirnya menjadi luka dan membengkak.





Tanda-tanda mula nak kena buasir ni bila kita membuang air besar ada keluar darah sebab dubur kita luka dan terkoyak. Bila dubur kita luka ni sakit dan perit allah saja yang tahu. Tahap buasir kak yong kira kronik jugak tau sampai terkeluar dan sakit nya macam orang bersalin. Perit, pedih, nak jalan dan duduk pun sakit yang amat.

Waktu ni kak yong belum kenal shaklee lagi tau, sampai satu hari kak yong ternampak satu post kat Fb set buasir shaklee ( zinc, Omega Guard dan Ostematrix) lepas amalkan set ni buasir kak yong semakin pulih. Lepas amalkan set ni kak yong tak ada lagi masalah sembelit dan pembuangan lancar. Sembelit lah yang menjadi punca buasir kalau tidak diatasi dengan cepat.

Apakah Buasir

Buasir adalah pembengkakan pada ven yang terletak di bahagian rektum dan dubur. Kadang orang kata usus terkeluar. Punca berlaku adalah disebabkan meneran yang keterlaluan. Macam kak yong sebab selalu kena sembelit dan bila nak membuang memang akan meneran terlalu kuat, itu lah punca buasir. Buasir juga dikaitkan dengan kekurangan fiber dalam pemakanan kita. 

Buasir ni ada dua jenis iaitu internal (sebelah dalam) dan juga external ( terkeluar). Biasa yang sebelah dalam tidak merasa sakit tetapi berdarah. Manakala buasir yang terkeluar biasanya disusuli rasa sakit. Kak yong kena buasir yang terkeluar, rasa sakit allah saje yang tahu.



Tanda-tanda Anda mungkin Alami Buasir

  • Berdarah semasa membuang air besar, tanpa rasa sakit. Kita boleh perasan ada darah keluar semasa membuang
  • Rasa gatal di tempat membuang air
  • Rasa sakit, pedih dan tak selesa
  • Bemgkak pada dubur
  • Ada sesuatu terkeluar dan bila disentuh sakit atau tidak sakit

Penyebab Buasir

  • Sembelit teruk
  • Meneran keterlaluan semasa membuang
  • Mengandung
  • Diet rendah fiber

Pengalaman Sendiri terkena Buasir Lepas Bersalin

Macam kak yong cerita kat atas tadi, kak yong memang ada pengalaman terkena buasir ni, dari zaman anak dara lagi dah terkena buasir sebab alami masalah sembelit yang teruk. Tetapi lepas kak yong ambil set merawat buasir shaklee buasir kak yong alhamdulilah semakin pulih dan tiada lagi trauma semasa nak membuang. Sakit woo bila nak mambuang.

Lepas kak yong berumahtangga, kak yong disahkan hamil. Alhamdulilah semasa tempoh mengandung ni kak yong tak ada masalah sembelit dan buasir pun dan pembuangan lancar sebab amalakan Set Kehamilan Shaklee. 

Disebabkan kak yong ada sejarah pernah terkena buasir ni, apa yang sering merisaukan kak yong ni masa nak bersalin nanti takut buasir nya terkeluar balik masa meneran. Sebab dengar pengalaman-pengalaman ibu-ibu yang bersalin pernah terkena buasir semasa bersalin sebab meneran terlalu kuat. Ada yang sebelum ni tak ada buasir pun boleh terkena buasir. Apa tah lagi kak yong ni yang memang ada sejarah buasir pastilah takut dan trauma. Setiap hari doa semoga allah permudahkan proses bersalin.

Alhamdulilah apa yang ditakutkan kak yong tidak berlaku. Semasa bersalin tiada masalah buasir terkeluar semula. Seram jugak kan tengah teran-teran baby tak keluar tapi buasir yang keluar. Aduh pasti malu nya.

Masa bersalin memang tak kena buasir tapi kak yong terkena pulak semasa pantang tau. Yelah pengalaman anak pertama, dengan kena jahit lagi nak membuang memang rasa takut dan trauma sebab takut jahitan terbuka. Disebabkan seminggu tak membuang apa lagi jadi sembelit lah, pulak tu kak yong culas makan ostematrix masa pantang ni, kadang-kadang terlupa nak makan. Jadinya sembelit dan sukar nak membuang.o

Sembelit masa pantang sangat menyeksakan, nak membuang susah dengan rasa sakit kat tempat jahit lagi, nak meneran tak boleh sebab takut jahitam terbuka. Sampai nangis-nangis dalam toilet sebab menahan sakit sembelit.Bila dah sembelit ni kak yong pun terkena balik buasir. Sakit nya allah jer yang tahu, nak duduk tak selesa, perit dan pedih. 

Lepas kena buasir balik masa pantang ni, kak yong serik dah dan tak nak culas amek set shaklee lagi, kak yong makan ekot aturan dan alhamdulilah sekali jer kena buasir masa berpantang. Serik woo

Ok kak yong share dengan anda semua Set Buasir yang kak yong amalajn. Mana tau korang ada masalah buasir jugak boleh cuba ini tau, alhamdulilah sekarang kak yong dah bebas buasir dan sembelit hasil amalkan shaklee..






OMEGA GUARD : Mengurangkan bengkak akibat buasir, kurangkan radang dan kesakitan

Zinc : menyembuhkan luka akibat buasir berdarah

Ostematrix : melembutkan najis dan merawat sembelit serta memudahkan proses pembuangan najis


Testimoni Buasir :



 
" assalam..saya nak share sedikit pengalaman sy ambil set untuk sembelit dan buasir iaitu omegaguard, ostematrix dan zinc. Sejak kecil saya mengalami sembelit dan menjadi buasir tahun lepas..walaupun saya minum air sebanyak 2 liter dan lebih sehari, masih mengalami masalah sembelit..saya suka maka  tapi masa nak membuang air besar sy akan berdebar-debar dan takut untuk ke tandas..sebab sangat sakit sampai tak boleh duduk..saya mula ambil set diatas pada sept 2013 dan dlm masa 3 hari masalah sembelit saya tiada dan paling saya terkejut bila buasir saya dah tak ada(lebihan daging hilang)..saya sgt gembira dan bersyukur kepada allah kerana produk ini sangat membantu saya...


Pertanyaan dan order : whtsap 0111-9791281 (azimah@ kak yong)



You Might Also Like

1 comments