12 Tips Mendidik Anak-anak Hyperaktif..Ibu Bapa Perlu Ambil Tahu..

Anak adalah anugerah paling indah dari Allah SWT dan anak merupakan amanah allah paling berharga dan perlu dijaga dengan baik. Ada ibu ...


Anak adalah anugerah paling indah dari Allah SWT dan anak merupakan amanah allah paling berharga dan perlu dijaga dengan baik. Ada ibu bapa yang diuji oleh allah mempunyai anak Hyperaktif. 

Menjaga dan mendidik anak hyperaktif mungkin sedikit mencabar dan sangat memerlukan kesabaran daripada ibubapa. Jika kita lihat anak hyperaktif ni adalah anak yang sentiasa aktif, tidak reti duduk diam dan ada sahaja perkara-perkara yang dilakukan sama ada bahaya atau tidak.. Mereka ni kita lihat seperti mempunyai tenaga yang kuar biasa dan tidak kenal erti penat kan.. Tak kira siang atau malam ada sahaja aktiviti yang mereka lakukan.

Anak hyperaktif ini jika dibiarkan mungkin tidak mampu menguruskan dirinya sendiri dan sering bergantung kepada orang lain untuk membuat sesuatu keputusan. Mereka juga jika tidak dididik dengan betul akan sering menimbulkan masalah ketika bersekolah dan mempunyai masalah dala pembelajaran.

Anak hyperaktif juga dikatakan sukar untuk memberikan perhatian dan tumpuan jika kita bercakap dengannya. Paling lama mereka boleh memberikan tumpuan adalah sekitar 10 minit sahaja, selepas itu mereka akan membuat hal sendiri. Anak-anak hyperaktif ini juga mempunyai daya ingatan yang kurang dan mudah lupa apa yang mereka pelajari.

Anak-anak hyperaktif juga mempunyai sikap yang kurang sabar, suka memberontak, cepat melenting sekiranya apa yang mereka ingin tidak dipenuhi. Kanak-kanak hyperaktif ni juga sering menggangu perbualan orang dewasa. Jika orang lain tidak tahu mereka hyperaktif, mungkin dianggap sebagai biadap.

Tips Mendidik Anak-Anak Hyperaktif

1) Ajar mereka disiplin agar mereka dapat menguruskan diri mereka denga  baik. 

2) Jangan cepat menghukum jika mereka membuat kesalahan tetapj memberikan nasihat dan memberitahu mereka kesalahan yang dilakukan agar mereka tidak mengulangi lagi

3) Jangan memanggil anak-anak hyperaktif sebagai anak yang degil, bodoh, jahat, malas kerana ia boleh membantutkan tumbesaran mereka.

4) Ibu bapa harus kreatif dalam mendidik dan menguruskan anak-anak hyperaktif agar mereka berjaya seperti anak yang lain

5) Apa yang sangat penting berikan mereka kasih sayang yang mencukupi, sentiasa mendengar cerita mereka dan jangan sesekali menyisihka  mereka

6) Dalam mendidik anak-anak hyperaktif jangan bosan untuk terus menerus mengulangi perkara-perkara yang sama berulang kali kerana mereka mudah lupa berbanding kanak-kanak normal

7) Jangan  marah atau menghina anak di depan oranga lain. 

8) Sentiasa memberi kata-kata pujian seperti mereka baik, pandai, pintar dan memberi sokongan moral kepada mereka. Jangan sesekali mengeluarka  kata-kata yang kesat kepada mereka. 

9) Sentiasa berkomunikasi dengan  mereka setiap masa dan jangan biarkan merekan keseorangan kerana bimbang melakukan sesuatu yang bahaya.

10) Salah satu perkara yang sering berlaku adalah ketika waktu makan, anak-anak hyperaktif ni biasa cenderung untuk makan sendiri  dan tidak mahu disuap, tetapi mereka bukan nya makan hanya bermain dengan makanan tersebut dan mengotorkan meja makan. Waktu ini ibu bapa mestilah sabar dalam mengendalikan situasi tersebut.

11) Ibu bapa hendaklah sentiasa  berdoa kepada allah dan sentiasa mendoakan kebaikan dan kejayaan anak mereka 

12) Apabila hendak tidur malam, alaunkan  mereka zikir-zikir untuk melembutakan hati mereka agar mereka sentiasa mendengar kata. 

Vitamin Untuk Anak-Anak Hyperaktif


Anak-anak hyperaktif ini sering dikaitan dengan mereka yang agak sukar memberikan tumpuan, mendengar kata dan kurang fokus dalam pelajaran dan tidak boleh duduk di satu tempat lebih dari 10 minit. 

Oleh itu kak yong nak share vitamin yang sangat bagus untuk mereka yang dapat membantu meningkatkan IQ dan daya fokus mereka. Omega Guard sangat bagus untuk anak-anak hyperaktif.



* meningkatkan daya tumpuan dan fokus
*menguatkan daya ingatan dan IQ kanak-kanak
*memberikan kesihatan yang baik kepada kanak-kanak







Pertanyaan dan order...whtsap 0111-9791281

You Might Also Like

0 comments