Punca Kanak-Kanak Mudah Menjadi Rabun dan Cara Mengatasi Masalah Ini...

Assalamualikum dan salam sejehtera semua pembaca blog sinar hidup sihat.. Ok kak yong nak tanya korang semua pernah tak berangan nak pakai...

Assalamualikum dan salam sejehtera semua pembaca blog sinar hidup sihat..

Ok kak yong nak tanya korang semua pernah tak berangan nak pakai cermin mata, mesti pernah kan semua. Macam kak yong pun dulu masa kecik-kecik pernah berangan jugak nak pakai cermin mata, tengok orang pakai macam cantik dan best jer. Mula lah beli cermin mata mainan untuk berangan. Ala Berlakon konon-konon jadi rabun. Kang dah rabun betol baru tahu..hehehehehe

Kalau korang semua nak tahu, bila kak yong tanya mereka yang pakai cermin mata sebab rabun ni hampir semua kalau boleh tak nak pakai cermin mata tau sebab merimaskan dan susah bagi diaowg. Kalau boleh dia orang semua tak nak pakai tapi terpaksa sebab kalau tak pakai penglihatan memang kabur lagi-lagi bagi mereka yang duduk di belakang semasa sesi di sekolah. Mereka yang rabun jugak kalau tak pakai cermin mata kepala dia orang akan pening dan boleh menyebabkan pitam. Masalah lain yang orang rabun hadapi adalah power cermin mata semakin hari semakin meningkat.




JENIS-JENIS RABUN

Rabun ada dua jenis iaitu rabun jauh dan rabun dekat. Rabun jauh ialah keadaan di mana seseorang tidak dapat melihat objek yang jauh dengan jelas tetapi dapat melihat objek yang dekat dengan jelas. Perkara sebaliknya berlaku ada individu yang mengalami rabun dekat iaitu objek dekat kelihatan kabur tetapi objek jauh boleh dilihat dengan jelas. 

Rabun jauh biasa terjadi kepada kanak-kanak dan peringkat remaja. Manakala rabun dekat pula biasa dialami oleh mereka yang telah meningkat usia seperti warga tua. 


Punca Rabun Jauh

Rabun jauh atau dikenali sebagai Myopia terjadi disebabkan oleh ralat pembiasan di mana imej ataupun objek difokuskan dihadapan retina mengakibatkan ketidakupayaan untuk melihat objek jauh dengan jelas. Mereka yang mengalami masalah rabun jauh ini boleh diperbetulkan dengan menggunakan kanta ataupun cermin mata cekung. 

Antara penyebab rabun jauh adalah membaca, menulis, membuat kerja terlalu dekat dan terlalu lama. Pengambilan makanan yang tidak seimbang, faktor keturunan, melihat skrin komputer terlalu lama, membaca dalam ruang gelap dan sebagainya. 

Rabun jauh berlaku apabila bola mata menjadi terlalu panjanga atau akibat  kornea yang terlalu melengkung yang menyebabkan cahaya memasuki mata tidak dapat difokuskan di retina dengan baik.

Rawatan-rawatan untuk rabun jauh adalah seperti pemakian cermin mata, kanta lekap, pembedahan menggunakan "excimer laser" bagi membetulkan masalah rabun jauh. Pemakaian kacamata seberanya  bukan untuk menyembuhkan penghidap  yang mengalami masalah rabun jauh tetapi hanya untuk membetulkan masalah rabun jauh agar dapat melihat dengan lebih normal. 

Punca Rabun Dekat

Rabun dekat atau dikenali sebagai Hyperopia. Hyperopia adalah keadaan dimana objek yang jauh boleh dilihat dengan jelas dan terang manakala objek yang dekat dilihat kurang jelas dan tidak dapat difokuskan dengan baik. 

Rabun dekat ini berlaku disebabkan oleh perubahan pada kelengkungan permukaan media refraktif mata. Selain itu, rabun dekat juga berlaku akibat pengurangan dalam refraktif efektif kanta kristalin yang biasanya berlaku secara fisiologi bagi orang tua. 

Tanda-tanda seseorang mempunyai masalah rabun dekat adalah seperti mengalami penglihatan yang kabur dimana tidak mampu untuk melihat objek yang dekat dengan jelas dan terang seperti membaca buku. Semakin usia meningkat keupayaan akomodasi semakin menurun.

Disamping itu gejala perit mata juga akan berlaku sekiranya penggunaan akomodasi yang berterusan untuk penglihatan yang jauh. Selain itu mereka juga mengalami sakit kepala jika melihat objek dengan lebih dekat.  Masalah rabun jauh boleh dibetulkan dengan menggunakan alat bantuan optikal. Kanta cembung digunakan untuk membetulkan masalah rabun dekat.

Benarkah jika memakai cermin mata "power" boleh berkurang atau bertambah?

Ok sebenarnya fakta ini tidak benar. Sebenarnya sama ada cermin mata dipakai atau tidak, kerabunan meningkat setiap enam bulan di mana kuasa cermin mata harus ditukar. Ini adalah satu proses semula jadi yang dialami oleh individu rabun. Penambahan tahap kerabunan berlaku sehingga mereka dewasa iaitu apabila meningkat umur 18 hingga 25 tahun.

Oleh itu kanak-kanak yang rabun perlu dipakaikan cermin mata bagi memberi keselesaan mereka untuk melihat dengan jelas dan memudahkan mereka belajar...

Vitamin Shaklee Yang Dapat Mengurangkan Masalah Rabun

Ok vitamin yang sangat bagus untuk mengatasi masalah rabun adalah CARATOMAX. Pernah dengar tak produk ni? Kenapa Caratomax shaklee, ini adalah disebabka  caratoamax shaklee mengandungi fitokimia semulajadi yang penting untuk mata yang sihat, kulit dan membrane mukosa.

Ok kak yong share kenapa Caratomax Shaklee baik untuk mata :


  • Alpha Carotene dan Beta Carotene -memelihara kesihatan mata, terutama penglihatan malam serta menghalang degenerasi penglihatan berlaku
  • Lycopene - mengandungi anti-oksidan yang tinggi yang menghalang penuaan organ
  • Astaxanthin - melindungi kerosakan oksidasi kolestrol LDL
  • Lutein - mengelakkan penyakit katarak dan glaucoma
  • Zeaxanthin - Berfungsi untuk melindungi mata agar dapat menghindari dari cahaya gelombang biru pemdek yang merbahaya

Masih kurang percaya kehebatan Caatomax untuk mata? Ok kak yong belanja beberapa testimoni untuk korang semua ye...



Testimoni - Testimoni


Testimoni 1 :





Testimoni 2 :





Testimoni 3 :





Pertanyaan dan order, boleh terua whtsap kak yong 0111-9791281(Pengedar Shaklee Batu Pahat)



You Might Also Like

0 comments