Bengkak Gusi, Aduhai Seksanya..Kenali Punca Berlakunya Bengkak Gudi dan Gusi Berdarah

GUSI BENGKAK?  Anda semua pernah kena gusi bengkak tak?Kak yong pernah kena, baru-baru ni masa bulan puasa hari tu kak yong kena gusi bengk...


GUSI BENGKAK? Anda semua pernah kena gusi bengkak tak?Kak yong pernah kena, baru-baru ni masa bulan puasa hari tu kak yong kena gusi bengkak ni...Aduhai seksanya bila kena, hanya allah yang tahu betapa sakitnya bila gusi bengkak ni tau. Nak makan susah, nak bercakap sakit, nak gosok gigi sakit dan paling sakit menangkap dekat kepala sekali tau, pening kepalanya...Aduhai sakitnya..

Gusi bengkak ni terjadi disebabkan oleh banyak punca, ada juga individu yang tidak menyedari gusinya membengkak kerana tidak berasa sakit. Namun, jika dibiarkan berlarutan tentunya akan menyebabkan rasa amat tidak selesa terutamanya waktu hendak makan. Memang seksa bila gusi bengkak ni, nikmat makan allah tarik sekejap, makan pun tak berselera. 

Bengkak gusi ini bermula dengan sedikit keradangan pada gusi dan melarat sehingga merosakkan tisu lembut dan tulang yang menyokong gusi. Bakteria menyebabkan keradangan gusi ini yang dinamakan gingivitis di mana gusi menjadi merah, bengkak dan mudah berdarah.







Punca Terjadi Gusi Bengkak

1. Kebersihan Mulut
Kebersihan mulut menjadi hal utama yang perlu dititikberatkan dalam menjaga kesihatan mulut dan juga mengatasi masalah gusi bengkak. Apabila kita makan, sisa makanan akan melekat di celah-celah gigi dan gusi yang mana akan meningkatkan risiko terjadinya bengkak gusi. Oleh itu kita digalakkan untuk memberus gigi tiap kali selepas makan bagi mengelakkan sisa makanan melekat di celah-celah gigi. 

2. Pemakanan Yang Tidak Sihat
Pengambilan makanan yang kurang berkhasiat seperti banyak gula merupakan punca tercetusnya gusi bengkak. Oleh itu anda perlulah menukar diet anda kepada lebih sihat dan mengambil makanan yang berkhasiat.

3. Pemakaian Braces
Pemakaian pendakap gigi atau braces juga merupakan salah satu penyebab utama terjadinya gusi bengkak. Jika pemakaian braces dipasang terlalu rapat dengan gusi, maka ia akan memberikan tekanan yang membuatkan gusi bengkak dan berlakunya  iritasi.

4. Kehamilan
Semasa melalui tempoh kehamilan, ia merupakan masa yang sangat berpotensi untuk gigi anda rosak dan juga terjadinya pembengkakan gusi. Hal ini terjadi kerana ibu hamil biasanya mengalami kekurangan gizi  dalam badan disebabkan zat tersebut disalurkan ke janin yang sedang membesar. Sebab itu masa hamil ibu hamil wajib melakukan pemeriksaan gigi.

5. Kekurangan Vitamin
Kekurangan Vitamin terutamanya vitamin C dan kalsium menjadi punca berlakunya gusi bengkak dan masalah gigi. 


Tanda-tanda Gusi Bengkak

  • Mulut biasa berbau busuk
  • Gusi menjadi merah dan mudah berdarah apabila diberus atau mengunyah makanan keras
  • Gusi membengkak dan kadang-kadang bernanah
  • Terasa sakit bila mengunyah
  • Gigi akan menjadi longgarbdan akhirnya terpaksa dicabut

Petua Mengubati Gusi Bengkak

1) Larutan Air Garam
Ambil segengam garam dan campur dengan air suam. Selepas garam larut dan hancur kumur air garam selama beberapa minit. Ulangi proses ini beberapa kali sehari untuk meredakan gusi bengkak.

2) Air perahan Lemon
Ambil 1 biji lemom, perah dalam segelas air suam. Kemudian kumurkan air perahan lemon ini selama beberapa minit 2-3 kali sehari

3) Bersihkan gigi Dengan Benang Gigi, Flos
Gunakan benang gigi untuk membersihkan sisa makanan dari celah-celah gigi anda. Ini kerana sisa makanan yang tidak dibersihkan akan mencetuska  gravitis atau penyakit gusi bengkak dan berdarah.

4) Minum Air Putih Secukupnya
Perbanyakkan minum air putih untuk mengurangkan bakteria di dalam mulut. Air putih juga dapat menggantikan fungsi air liur yang berkurangan. Kak yong masa puasa hari tu kurang minum air sebab tu terkena gusi bengkak

5) Pengambilan Vitamin
Antara punca gusi bengkak adalah kekurangan vitamin dalam tubuh. Oleh itu kita digalakkan untuk mengambil Vitamin tambahan setiap hari. Ok vitamin yang kak yong amalkan ialah Vitamin C, Ostematrix, Alfalfa dan Lecitchin


Pengalaman Sendiri Alami Gusi Bengkak

Masa bulan puasa hari tu kak yong alami masalah gusi bengkak, sakitnya allah jer yang tahu. Nak makan sahur dan masa berbuka pun susah, sikit jer makan sebab sakit dan tak selera nak makan. Dah lama rasa nya tak kena bengkak gusi ni, mungkin bulan puasa kurang minum air sebab tu terjadinya bengkak gusi i sebab bakteria terkumpul dalam mulut sepanjang hari masa berpuasa. 

Ok kak yong nak share masa kena bengkak gusi ni kak yong ambil Vitamin Shaklee untuk meredakan bengkak gusi dan rasa denyutan sakit. Sebelum tido kak yong ambil Vitamin C, Ostematrix dan Alfalfa. Alhamdulilah esok pagi nya bangun sahur sakit bengkak gusi dan mula kurang dan nak makan pun tak rasa sakit sangat macam semalam. Alhamdulilah memang mujarab vitamin ni...Ok kak yong share apakah fungsi-fungsi dan kebaikan Vitamin ni dalam mengatasi masalah gusi bengkak..








VITAMIN C
  • Berfungsi untuk memperbaiki simptom pendarahan akibat gusi membengkak. Kekurangan vitamin c boleh menyebabkan gusi berdarah dan membengkak
  • Vitamin c bertindak membunuh bakteria-bakteria yang terkumpul di dalam mulut
  • Mengurangkan keradangan pada gusi dan menyokong kesihatan gusi

OSTEMATRIX
  • Membekalkan kalsium dan menguatkan gusi dan tulang
  • Ia membekalkam nutrien-nutrien harian termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penjagaan gusi dan gigi
  • Mengurangkan kekejangan akibat kesakitan gusi yang membengkak
  • Memberikan kelegaan dan mengurangkan rasa sakit
  • ostematrix diperkaya dengan magnesium, vitamin D dan mineral zink, tembaga untuk membantu dalam memelihara kesihatan yang baik.

ALFALFA
  • Mengurangkan mulut berbau
  • Membantu membuang toskin da  bakteria-bakteria di dalam mukut
  • Mengurangkan alergik dan bengkak gusi



Testimoni Gusi Bengkak / Gusi Berdarah


"saya nak kongsi pengalaman custemor yg mengalami masalah bengkak gusi, gusi berdarah dan juga nafas berbau. Saya rasa, bau nafas sebab gusi yang tidak sihat..sehinggakan kedudukan giginya bergerak-gerak dan membuatka  dia tidak selesa dan rasa rendah diri kerana bau nafas. So saya suggestkan Vita C untuk masalah gusi bengkak tu.. vit B complex utk lemah-lemah badan dan juga Ostematrix. Setelah seminggu, gusi bengkak telah menyusut dgn banyakknya dan setelah sebulan, gusi bangkak, berdarah dan juga nafas berbau tiada lagi. Alhamdulilah. Bukan sahaja untuk para wanita mengandung, ibu menyusu bayi, insan terlebih berat badan.,malahab untuk masalah gusi tidak sihat juga membantu..rupanya, sudah lama asyik menggunakan ubat kumir kisterune laa..oral b laa..colgate la...tak dapat diatasi..sudah selesai masalah ini..



Testimoni Gusi Berdarah


"Sejak konsisten vitamin C gusi dah tak berdarah ms gosok gigi, mkn dengan alfalfa hilang terus resdung, berbulan-bula  tak selsema kalau tak 1-3 buoan sekali mesti selsema. Dah tak alergik dengan habuk..Alhamdulilah syukur



Pertanyaan dan order, whtsap 0111-9791281(kak yong)
Pengedar Shaklee Batu Pahat, Johor


You Might Also Like

0 comments