Kerap Sakit Perut Lepas Makan, Jangan Ambik Mudah Mungkin Itu Tanda-Tanda Anda Terkena Apendix

Assalamualikum dan salam sejahtera semua... Anda pernah dengar penyakit apendiks atau anda sendiri pernah diserang apendiks?Apendiks ni ju...

Assalamualikum dan salam sejahtera semua...

Anda pernah dengar penyakit apendiks atau anda sendiri pernah diserang apendiks?Apendiks ni juga boleh membawa maut ye jika ia pecah dan dijangkiti kuman. Kak yong sarankan kalau kerap alami sakit perut jangan ambil mudah ye, lebih elok pergi ke klinik untuk pemeriksaan.


Apa itu Apendix?

Apendiks adalah lebihan pada usus perut. Apendiks juga sering dirujuk kepada keradangan atau jangkitan yang berlaku di bahagian tersebut. Apendiks terletak di bahagian baeah abdomen sebelah kanan..


Bagaimana Apendix Boleh Berlaku?

Apendix juga mungkin terjadi akibat jangkitan seperti jangkitan virus di dalam usus atau ia mungkin terjadi akibat inflamasi yang lain. Kadang kala ianya disebabkan halangan yang berlaku apabila terdapat sisa makanan atau ketulan najis keras yang terperangkap di dalam saluran apendix.



Apendix yang teruk boleh menyebabkan ianya pecah dengan pembentukan nanah di dalam rerongga abdomen atau peritonitis(jangkitan rerongga abdomen)

Bila kita makan, makanan itu akan bergerak dari usus kecil dan terus ke usus besar. Makanan yang kita kunyah akan melalui proses penghadaman dan kemudian menjadi serbuk dan usus besar akan menyerap air.

Makanan yang bergerak keluar masuk boleh meyebabkan berlakunya satu ruang kecil iaitu apendix tersumbat.

Bila berlakunya penyumbatan akan menyebabkan Perjalanan darah akan tergangu dan menyebabkan keradangan, bengkak, kesakitan dan mudah terkena jangkitan.

Tanda-tanda Apendix

  • Kesakitan pada bahagian sebelah kanak pusat
  • Rasa memulas
  • Loya dan muntah-muntah
  • Perut rasa tak selesa selepas makan dan berlarutan hingga berhari-hari

Perbezaan Apendix dan Gastrik

  • Sakit apendix disebelah kanan, manakala Gastrik menyerang di sebelah kiri
  • Nak tahu apendix atau tidak, cuba anda angkat kaki sebelah kanan setinggi boleh, jika rasa sakit ia bermakna apendix. Gastrik kalau angkat kakintak rasa sakit

Rawatan Apendix

Pembedahan adalah rawatan terbaik untuk pesakit radang Apendix
Terdapat dua jenis pembedahan :
  • Pembedahan cara biasa di mana torehan akan dibuat di bahagian kanan obdomen
  • Pembedahan Laporoscopic iaitu tiga lubang kecil di bahagian atas, kiri dan kanan abdomen. Pembedahan ini tidak meninggalkan kesan parut dan proses penyembuhan lebih cepat berbanding pembedahan biasa.

Vitamin Cadangan Selepas Pembedahan

Ok kak yong nak share vitamin yang boleh anda ambil untuk merawat dan memulihkan luka pembedahan cepat pulih...



Zinc -memulihkan  luka pembedahan 


Lecitchin - Memecahkan lemak-lemak




Vitamin C - meningkatkan imunisasi dan memulihkan luka



Ostematrix - Mengurangkan Kekejangan dan Sakit 



Jika anda sering mengalami masalah sakit perut dan tidak merasa selesa di bahagian kanan perut, kak yong nasihatkan anda semua dapatkan nasihat doktor dan membuat pemeriksaan ye..jangan ambil mudah...Apendix jika terlambat dan pecah boleh membawa maut...



Pertanyaan dan order boleh terus whtsap 0111-9791281 
Pengedar Shaklee Batu Pahat
Ig: kak_yong_jual_vitamin_shaklee







You Might Also Like

0 comments