Mak dah boleh kejar Cucu Lagi..Sakit Lutut Mak dah tak Ada..seronoknya mak Happy

Assalamualikum dan salam sejahtera semua... Anda pernah alami sakit lutut? Kak yong kadang-kadang kalau terlalu penat sangat ada jugak ala...

Assalamualikum dan salam sejahtera semua...

Anda pernah alami sakit lutut? Kak yong kadang-kadang kalau terlalu penat sangat ada jugak alami sakit lutut ni..kadang-kadang terpikir sendiri alahai umur muda lagi pun dah sakit lutut ni macam mana...kerisauan mula terasa di hati kak yong.. Rupanya sakit lutut ni menyerang tak jenak usia, muda-muda pun boleh dapat. Tapi kalau muda-muda dah kena kena lah rawat dan jangan biarkan, nanti dah tua lagi lah susah kan.





Sakit lutut ni juga dikenali sebagai Osteoarthritis(OA). Sakit lutut adalah masalah kesakitan yang melibatkan struktur tulang yang mungkin berpunca daripada sendi, tempurung lutut atau ligamen dan tulang rawan lutut.
98
Sakit lutut ini boleh menyerang semua peringkat umur bergantung kepada keadaan atau aktiviti setiap individu.

Kesakitan lutut yang berterusan boleh menjejaskan kualiti hidup kita. Ini kerana mungkin kita tidak selesa untuk berjalan, menaiki tinggi, berlari sehinggakan untuk menunaikan ibadah solat juga mungkin tergangu..

Punca Berlakunya Sakit Lutut

#-1- Umur Semakin Meningkat
Semakin meningkat usia, peluang untuk mendapat sakit lutut juga adalah cerah. Ini kerana semakin berusia pelincir di lutut semakin kering dan kurang. Antara simptom pelincir lutut kering atau berkurangan adalah tidak boleh berdiri lama, sakit ketika berjalan, tidak boleh bengkok kan lutut dan sebagainya.

#2-Berat Badan Berlebihan
Tekanan pada sendi lutut akan bertambah apabila berat badan semakin bertambah atau berlebihan. Obesiti akan meningkatkan risiko berlakunya Osteortritis, tulang rawan akan rosak dengan cepat. Berat badan berlebihan memberi tekanan kepada sendi-sendi yang menampung tubuh seperti lutut dan punggung. 

#3- Keturunan
Jika ada anggota keluarga anda pernah mengalaminya, maka risiko anda menghadapi sakit lutut adalah tinggi. Faktor genatik yang ada pada  ibubapa berkemungkinan ia terkena kepada anak-anak. 

#4- Jantina 
Wanita lebih sering sakit lutut berbanding lelaki. Sakit lutut lebih banyak menyerang wanita disebabkan tulang punggung wanita lebih lebar daripada lelaki. Tulang punggung yang lebar menyebabkan lebih tekanan pada pada otot peha bahagian dalam. Tekanan ini akan memberi kesan pada bahagian tempurung lutut dan jika dibiarkan dalam jangka masa panjang boleh menyebabkan otot-otot di sekitar lutut membengkak. 

#5- Kecerderaan
Seperti kecerderaan kepada para atlet semasa bersukan. Namun exercise yang ringan dan normal dapat membantu menguatkan sendi. Digalakkan sebelum dan selepas bersukan melakukan aktiviti memanaskan badan. Ini adalah bagi mengelakkan berlaku kekejangan ketika bersukan. 

#6- Perkerjaan
Melakukan Perkerjaan berat juga boleh menjadi punca berlakunya masalah sakit lutut seperti mengangkat benda-benda berat. Sekiranya anda kerap mengangkat benda berat seperti mengcangkung dan melutut berpotensi mengalami sakit lutut. 


Vitamin Cadangan untuk masalah sendi dan sakit lutut






Advanced Joint Health Tablet
Memberi manfaat kepada sendi dalam tiga cara
1) menyokonh keselesaan sendi
2) memelihara tisu penyambung yang sihat
3) menungkatkan kesan kusyen


Omega Guard Shaklee 
Omega Guard Shaklee adalah omega3 yang melambatkan degradasi tulang rawan. Ia boleh mengurangkan reaksi keradangan dalam sendi-sendi..jadi ia boleh membantu mengurangkan gejala-gejala dalam penyakit sendi. Omega juga bertindak sebagai pelincir ia membantu kita untuk bergerak dengan lebih bebas

Kajian terkini menunjukkan pengambikan asid lemak omega3 bersama glukosamina dapat meningkatkan  kesihatan sendi. 

Ostematrix Shaklee
Kalsium penting untuk kesihatan tulang, otot dan ligamen. Magnesium pula diperlukam untuk mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang dengan mencegah pembentukan kalsium dalam tisu-tisu lembut dan sendi-sendi
Pengambilan kalsium secara konsisten dapat membantu menguatka  tulang dan mengurangka  osteoarthritis


Testimoni Set Lutut/Set Sendi


Baru call mak tersayang..tamya khabar..alhamdulilah, kalau last year mak dapat terawikh 8 rakaat jer sebab sakit lutut, tahun ni mak terawih 20 rakaat steady jer..suka dengar...
Apa yang saya hadiahkan untuk mak saya? Semastinya advance jointh health tablet dengan ostematrix...





"Mak saya ada sakit lutut yang teruk..doc kata dah takde pelincir sebab erlwbih guna time muda2 dulu..terlalu kuat kerja..doc ada suggest ubat tapi tak jalan..so saya suggest mak ambil AJHT pulak..mula2 ambil memang sakit sangat..tapi after 1 week ambil mak dah boleh naik tangga..tak sakit dah bila kaki tu dibengkokkan..siap kejar cucu naik tangga lagi..kebetulam time tu nak raya..g shooping kat shah alam mak bukan main happy lagi sebab senang nak bergerak...



"Penangan AJHT, Ayah terus nak jadi ahli..nak jual sekampung katanya..hahahaha..berpuluh tahun dia merana sakit belakang..lepas 3 hari amek Alhamdulilah ok..selamba jer angkat tong gas raya hari tu..kalo tak mesti asek pegang pinggang jr angkat berat...


Pertanyaan dan order, sms/whtsap 0111-9791281
Pengedar Shaklee Batu Pahat, Johor



You Might Also Like

0 comments