PENYAKIT TALASEMIA..BERBAHAYA ATAU TIDAK?ADAKAH ANDA SALAH SEORANG PEMBAWA ATAU PESAKIT TALASEMIA..

Anda pernah dengar penyakit Talasemia? Sejauh manakah pengetahuan anda terhadap penyakit ini. Mungkin ada di antara kita masih tidak tahu te...

Anda pernah dengar penyakit Talasemia? Sejauh manakah pengetahuan anda terhadap penyakit ini. Mungkin ada di antara kita masih tidak tahu tentang penyakit ini dan masih kurang kesedaran tentang risiko penyakit ini yang boleh membawa maut.

Pelbagai langkah telah diambil oleh pihak kerajaan terutamanya Kementerian Kesihatan bagi memberi info tentang penyakit Talasemia kepada masyarakat umum. Baru-baru ini ada keluar iklan di televisyen memberi info cara mengurangkan talasemia iaitu menggalakkan orang ramai membuat ujian saringan kesihatan terutamanya bagi pasangan yang ingin berkahwin. Ujian sariangan ini adalah penting bagi mengetahui sama ada pasangan anda merupakan pembawa gen talasemia atau tidak.




Apakah itu Penyakit Talasemia?

Talasemia adalah sejenis penyakit genetik sel darah merah yang terjadi apabila pesakit Talasemia tidak dapat menghasilkan sel darah merah yang berkualiti dalam kuantiti yang mencukupi. Ini adalah kerana gen yang mengawal penghasilan hemoglobin telah terjejas. 

Hemoglobin adalah satu protein di dalam sel darah nerah yang berfungsi untuk membawa Oksigen ke seluruh tisu-tisu di dalam badan kita. 



Bagaimana Talasemia Merebak

Penyakit Talasemia merupakan penyakit genetik atau keturunan di mana anak mendapat gen Talasemia daripada Ibu Bapanya yang merupakan pembawa gen Talasemia.

Untuk pengtahuan semua, Talasemia ni bukan penyakit berjangkit tau yang boleh disebar melalui udara, sentuhan, air dan lain-lain. 

Jenis-jenis Talasemia

Talasemia terbahagia kepada dua jenis iaitu :

1) Talasemia Minor (Pembawa Gen Talasemia)
Pembawa gen ini tidak menunjukkan sebarang masalah kesihatan tetapi seorang pembawa gem Talasemia boleh menurunkan Gen Talasemia kepada anak-anaknya.

2) Talasemia Major (Pesakit Talasemia)
Pesakit Talasemia Major mula menunjukkan tanda-tanda sejak dari umur 3 hingga 18 bulan. Antara tanda adalah seperti badan lemah dan resah, kesukaran bernafas, perut buncit disebabkan pembengkakan hati dan limpa. 


Langkah-langkah Pencegahan

Perkara yang paling penting dalam mengurangkan Pesakit Talasmia adalah melakukan Pencegahan Awal iaitu melaÄ·ukan uijan saringan kesihatan terutama kepada pasangan yang hendak berkahwin. Antara langkah yang boleh anda lakukan ialah :

Langkah Pertama - Menjalani penyaringan darah bagi mereka yang mempunyai sejarah keluarga menghidap talasemia

Langkah Kedua - Sekiranya mempunyai ciri-ciri Talasemia dan ingin berkahwin, anda perlu bersikap terbuka dan berbincang dengan pasangan anda.

Langkah Ketiga - Jika kedua-dua pembawa gen Talasemia mereka perlu mendapat nasihat dan keterangan lanjut mengenai penyakit ini agar lebih memahami


Rawatan 

Rawatan talasemia yang boleh dilakukan biasanya ialah menjalani transfusi darah dan transfusi ini dilakukam setiap bulan antara 1-2 kali. Rawatan ini dapat mengembalikan paras hemoglobin ke tahap yang lebih baik dan tisu-tisu di dalam badan boleh mendapat bekalan oksigen yang mencukupi. 

Selain pemindahan darah, pesakit akan diberiakan ubat desferal(deferoxamine) untuk mengatasi pengumpulan zat besi di dalam organ tubuh akibat pemindahan darah berulang dalam waktu yang lama. Pengumpulan ini akhirnya akan menyebabkan gangguan kepada fungsi normal jantung dan hati. 


Rawatan Alternatif Pesakit Talasemia

Selain itu pesakit Talasemia boleh mengambil supplement tambahan untuk membantu masalah penyakit talasemia. Antara supplement yang boleh diamalkan ialah Produk Shaklee iaitu ESP, OSTEMATRIX, BCOMPLEX DAN VITAMIN E..






BCOMPLEX SHAKLEE
Membantu dalam meningkatkan tenaga dan diperlukan untuk membina sel-sel darah merah

OSTEMATRIX SHAKLEE (MAGNESIUM DAN VITAMIN D)
Antara Vitamin yang diperlukan untuk memberikan tenaga

VITAMIN E
Vitamin antioksidan yang baik dalam melindungi sel-sel darah merah

ESP SHAKLEE
Pesakit Talasemia disarankan mengambil Esp kerana protein membantu dalam pembinaan sel-sel baru  dalam tubuh badan, ini termasuklah sel-sel darah merah. ESP juga membantu meningkatkan tenaga



Testimoni Pesakit Talasemia

Testimoni





Testimoni 2








PERINGATAN 
Pesakit Talasemia tidak digalakkan mengambil supplement yang mengandungi Zat Besi atau Irom yang tinggi. Ini adalah kerana ianta tidak akan membantu dalam meningkatkam HB, bahkan ia mungkin membawa kemudaratan kerana mengambil sesuatu zat yang berlebihan dan tidak digunakan akan merosakkan oragan-organ dalam. Oleh itu Vita Lea dan Alfalfa tidak digalakkan diambil oleh pesakit Talasemia.




Pertanyaan dan order...whtsap 0111-9791281

You Might Also Like

0 comments