Tumit Kaki Merkah, Malunya Nak Pakai Kasut Tinggi atau Kasut Terbuka...

Assalamualikum dan salam sejahtera semua Anda pernah alami tumit kaki pecah atau merkah? Kak Yong alhamdulilah tak ada alami masala...

Assalamualikum dan salam sejahtera semua





Anda pernah alami tumit kaki pecah atau merkah? Kak Yong alhamdulilah tak ada alami masalah ni.
Ada orang kata tumit kaki pecah ni disebabkan kalah atau alergik pada simen sebab panas..betol atau tak kak yong tak pasti pulak. Hehehehe

Masalah tumit merkah atau pecah ni sering berlaku pada wanita tanpa mengenal usia. Baik gadis atau kaum ibu, semua boleh kena tumit pecah dan tidak terkecuali. Kebiasaannya rekahan berlaku di bahagian tumit namun ada juga wanita yang mengalami rekahan di sekeliling kaki.

Tumit merkah ini sebenarnya adalah salah satu satu tanda kulit anda terlalu kering dan kekurangan air di dalam badan. Ini menyebabkan kulit di bahagian tapak kaki menjadi kering. 

Proses tumit kaki merkah ini biasanya di mulakan dengan kulit di bahagian tumit kelihatan berkilat dan bersisik. Keadaan ini jika tidak dirawat dan dijaga dengan betul akan menyebabkan ia nya menjadi mengeras dan akhirnya merkah atau pecah.

Tumit pecah ini sedikit sebanyak akan membuatkan kita rasa rendah diri dan kurang keyakinan terutama bila nak bergaya memakai kasut tumit tinggi atau terbuka. Ini kerana akan menampakkan tumit kaki yang pecah dan merkah. Selain itu, masalah tumit merkah ini juga dikaitkan tentang diri kita yang tidak pandai menjaga kecantikan dan kebersihan diri. Pastilah keyakinan diri kita akan menurun. Untuk mengelakkan orang lain nampak tumit kaki kita yang merkah terpaksa lah kita memakai kasut yang bertutup.

Faktor Penyebab Tumit Kaki Merkah  

Terdapat beberapa faktor terjadinya tumit merkah, antaranya ialah :
  • Kekurangan air menyebabkan kulit menjadi kering, berkilat, bersisik dan menjadi rekahan
  • Faktor genetik
  • Pertambahan berat badan
  • Kehamilan
  • Kekurangan zat besi, mineral dan Vitamin
  • Pemakian kasut yang telalu ketat dan tiada pengudaran
  • Tidak memakai stokin ketika bersukan
  • Kurang menjadi kebersihan di bahagian kaki

 

Langkah Pencegahan Tumit Merkah

Langkah-langkah pencegahan yang anda semua boleh amalkan bagi mengelakkan tumit menjadi merkah dan pecah
  • Minum air secukupnya
  • Kekalkan berat badan idel
  • Kerap mengurut kaki terutama di bahagian tumit setiap malam sebelum tidur dengan menggunakan losyen, minyak untuk memudahkan peredaran darah menjadi lancar.
  • Ambil Vitamin tambahan
  • Aamalakan pemakanan yang seimbang dan berkhasiat

 

Vitamin Shaklee Membantu Merawat Tumit Merkah

Ok kak yong nak share Vitamin Shaklee yang boleh membantu merawat dan mengurangkan tumit merkah...Kak yong cadangakan ambil Esp, Vitamin E dan Herbal Blend..


 




Testimoni-testimoni 


 

 "serius tak sedar sejak bila kesan rekahan kat tumit kaki ni hilang..hari-hari mandi cam biasa.Lepas mandi sapu jelah herbal blend ni dah macam losyen harian, main sapu je kaki tangan...Alhamdulilah happy sangat tumit dah tak merkah"



Image result for testimoni Tumit pecah 

"sebelum ni, saya minum ESP ja campur dengan bliss oren..memang sedao..result : merkah kat tumit dan kurang dan makin lama licin ja..dah tak kasar mcm dulu..cuma baru2 ni sy try beli collagen pulak..maklumlah..dh msuk 3 series..semua nak kena start jaga..saya campurkan collagen + esp..rasa macam sedap jgk tapi masin sikit jer..result belum nampak lagi..tapi mcm dh boleh rasa sikit2 kat kulit..mcm moist sikit..



 
3 hari dah nampak perubahan selepas menggunakan herbal blend



Anda ada masalah tumit merkah, nak tahu lebih detail dan order boleh whtsap 0111-9791281(Puan Azimah Khamis)

You Might Also Like

0 comments