DERITA GOUT TIADA LAGI

Assalamualaikum dan selamat berhujung minggu semua. Gout merupakan penyakit yang terjadi disebabkan lebihan asid urik di dalam badan. Asi...

Assalamualaikum dan selamat berhujung minggu semua.


Gout merupakan penyakit yang terjadi disebabkan lebihan asid urik di dalam badan. Asik urik adalah bahan kumuhan berasal dari sejenis protein yang dipanggil purin. Badan kita membuang bahan kumuh ini melakui air kencing. Bagi pengidap gout, asid urik yang berlebihan tidak dapat dibuang..

Kebiasaan gout ini terjadi kepada kaum lelaki di dalam lingkungan umur 30 hingga 60 tahun. Jarang sekali terjadi pada wanita yang belum monopause. Gout boleh menyerang sendi-sendi seperti buku lali,lutut,pergelangan tangan dan jari.



                                    Painful ankle Royalty Free Stock Photo



Mengapakah Asid Urik Berlebihan di dalam Badan

Metabolisme dan pengendalia  asid urik yang tidak seimbang sama ada pengeluaran yang berlebihan atau kegagalan buah pinggang untuk menyingkirkan, mengakibatkan asid urik berlebihan.

Ketidakseimbangan mungkim berpunca daripada faktor keturunan,kandungan purin yang tinggi dalam makanan,obesiti,kerosakan buah pinggang dan pengambilan ubat-ubatan tertentu.

Apakah yang berlaku kepada asid urik yang berlebihan

Asid urik yang berlebihan boleh mendap di dalam sendi menyebabkan keradangan sendi. Mendapan ini sekiranya berpanjagan akan menyebabakan pembentukan tophi dan batu karang di buang pinggang.

Tanda-tanda dan Gejala penyakit Gout

  • Sakit sendi berlaku secara tiba-tiba terutama di ibu jari,kaki,lutut dan pergelangan kaki
  • Sendi menjadi bengkak
  • Sendi menjadi panas,merah dan teramat sakit
  • Demam










Testimoni-testimoni pesakit Gout







Testimoni 1


Testimoni 2







Ok sebarang pertanyaan dan order boleh pm/whtsao 0111-9791281




You Might Also Like

0 comments