HAID TIDAK TERATUR..APAKAH PUNCA IA BOLEH BERLAKU DAN KESANNYA

Assalamualikum dan dalam sejehtera semua... Haid tidak teratur selalu menjadi masalah yang sering dihadapi oleh wanita. Haid tidak teratur...

Assalamualikum dan dalam sejehtera semua...

Haid tidak teratur selalu menjadi masalah yang sering dihadapi oleh wanita. Haid tidak teratur menjadi salah satu punca kesukaran untuk mendapatkan zuriat bagi yang merancang untuk hamil.






Kebiasaannya wanita yang mengalami haid tidak teratur ini akan datang haid 2-3 bulan sekali dan ada yang sampai setahun tidak datang haid dan ada yang mengalami haid tanpa henti.

Alhamdulilah saya tidak pernah mengalami masalah haid tidak teratur. Cuma ada beberapa bulan selepas melahirkan anak saya mengalami haid yang tidak teratur. Ini mungkin kerana masalah hormon tidak stabil dan saya menyusukan anak.

KESAN JIKA HAID TIDAK TERATUR

Jika anda mengalami masalah haid yang tidak teratur jangan ambil mudah ye. Ambil langkah untuk memperbetulkan hormon dan kitaran haid anda..

Haid penting untuk memastikam kesuburan seseorang wanita dan memudahkan untuk merancang hamil. Jika haid tidak teratur ia memberi kesan kepada wanita iaitu sukar hamil dan wanita juga sukar mengetahui bilakah waktu subur mereka. 

Kadang-kandang haid tidak teratur juga memberi kesan kepasa keuntuhan rumah tangga apbila suami mempertikaitakan isteri tidak boleh memberikan zuriat disebabkan masalah yang dialami oleh wanita. 

PUNCA HAID TIDAK TERATUR

Ok ada beberapa punca yang boleh kita ketahui menjadi penyebab kepada berlaku nya haid tidak teratur. Antara punca nya ialah :

#1-Masalah berat badan (kegemukan)
Berat badan berlebihan atau obesiti boleh menyebabkan ketidakseimbangan hormon estrogen di dalam badan. Ia seterusnya menyebabkan gangguan kepada kitaran haid. Saya ada beberapa orang kawan yang berbadan besar dan mereka mengalami masalah haid yang tidak teratur, sampai berbulan-bulan tidak datang haid.

#2- Kehamilan
Apabila wanita hamil mereka tidak akan datang haid. Ini kerana ovam yang dikeluarkan pada kitaran haid sebelumnya telah disenyawakan.

#3- Terlalu kurus
Badan yang terlalu kurus dan lemK yang tidak cukup di dalam badan juga boleh menggangu kitaran haid. Oleh itu, anda haruslah mempunyai berat badan yang sihat dan ideal

#4-Masalah kesihatan
Masalah kesihatan seperti sakit secara tiba-tiba seperti demam, selsema atau penyakit yang memerlukan rawatan intensif boleh memberikan tekanan fizikal kepada tubuh dan sekaligus mengganggu kitaran haif.

#5- Berlebihan hormon prolaktin
Hormon prolaktin yang berlebihan menghalang pengeluaran telur dan seterusnya menyebabkan haid lewat sehingga berbulan-bulan lamanya.

#6- Menopos
Biasa terjadi pada wanita berumur lewat 40an. Kebanyakkan kes haid akan semakin kurang atau jarang-jarang datang haid

#7- Tekanan/stress
Stress atau tekanan dalam bentuk fizikal dan mental dari tempat kerja atau kehidupan harian boleh menggangu kestabilan hormon dan kitaran haid. Memang tak dinafikan kalau kita stress haid biasa lewat datang.

#8- Menyusukan anak
Jika anda menyusukan bayi secara eksklusif, hormon di dalam badan anda lebih menyediakan badan untuk menghasilkan susu untuk bayi. Terdapat ibu menyuss yang langsung tidak didatangi haid sehingga 1 atau 2 tahunl lamanya. Saya "full bf" anak dan alhamdulilah haid saya tiap bulan datang

#9- Pencegah Hami
Pil atau ubat-ubatan pencegahan hamil juga boleh mendorong kepada masalah haid yang tidak teratur. Pemakaiam implan boleh menyebabkan gangguam haid. Terdapat sesetengah tidak didatangi haid sepanjang menggunakan implanon.


Vivix shaklee dapat membantu memperbetolkan haid tidak teratur

Ok ada cara tau nak atasi masalah haid tidak teratur ni iaitu pengambilan supplement bagi membetolkan hormon. Vivix shaklee adalah salah satu supplement yang paling bagus untuk mengatasi masalah ini. 

Kenapa saya syorkan vivix, Ok sebab vivix adalah minuman oragnik yang diperkaya dengan sumber antioksidan dan antipenuaan yang tinggi yang mampu menstabilkan hormon wanita. Vivix juga mampu mengurangkan tekanan oksidasi dalam badan yang selalunmenyumbang masalah hormon.

Ok jom kita tengok testimoni yang telah amalkan vigix untuk masalah period mereka...





 










Ok sesiapa yang ada masalah haid tidak teratur boleh ambil vivix sebagai alternatif untuk merawat dan menstabilakan hormon. 

Pertanyaan dan order.. whtsap kak yong 0111-9791281



You Might Also Like

0 comments