Masalah Keputihan Kronik Pulih, Keluar keputihan Berkeping-keping

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Entri kali ini saya nak kongsi tentang keputihan. Mesti semua wanita pernah alami keputihan sama ada ...

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Entri kali ini saya nak kongsi tentang keputihan. Mesti semua wanita pernah alami keputihan sama ada normal atau tidak. Saya juga tidak terkecuali dan saya juga mengalami keputihan. Keputihan yang saya alami agak teruk dan alhamdulilah selepas mengamalkan set shaklee, keputihan saya pulih.

Info Keputihan

Keputihan atau lelehan lendir yang keluar dari faraj wanita mempunyai pelbagai kategori dan ianya bebeza di antara seorang wanita dengan yang lain.



                               

Jenis-jenis keputihan

Keputihan Normal
Keputihan biasanya berwarna jernih atau kelabu keputihan. Sekiranya jika Keputihan tidak berubah warna kekuningan atau kehijaun bermakna masih normal dan tiada jangkitan berlaku.

Keputihan tidak normal
Sekiranya keputihan berubah warna, berbau hanyir atau terdapat keradangan serta kegatalan pada faraj ia bermakna telah berlaku jangkitan dan keputihan tidak normal.


Namun begitu keputihan atau lendir faraj berubah akibat perubahan hormon, perubaha  menta, jangkitan, ubat-ubatan atau penyakit dalaman.

Selain itu, keputihan juga akan bertambah cair ketika ovulasi dan bertambah likat ketika hampir haid. Wanita yang dalam keadaan terangsang seksual juga boleh menambahkan lagi keputihan.

Penyakit dalaman seperti kencing manis, tirod juga mengakibatkan ketidakseimbangan hormon dan cenderung kepada penyakit.


Punca-punca keputihan

  • Pemakanan tidak seimbang
  • Faktor fisiologi atau pada waktu subur 
  • Faktor wanita sedang hamil, alami anemia, kekurangan zat
  • Penggunaan alat pencegah kehamilan
  • Infeksi mikroorganisme tertenti seperti kulat, baktetia, virus dan parasit
  • Pakaian dalam yang tidak sesuai
  • Penggunaan pantyliner dan pencuci wanita

Keputihan yang normal jika tidak dirawat boleh menyebabkan berlakunya keputihan kronik. Keputihan kronik jika dibiarkan boleh menyebabkan kemandulan. Ini kerana ia boleh merebak ke dalam saluran telur . 

Selain itu, untuk merawat keputihan pengambilan supplement juga boleh membantu merawat keputihan. Ok saya nak kongsi testimoni custemor yang telah mencuba Vivix Shaklee untuk merawat keputihannya yang sangat kronik.


Testimoni - Testimoni













Sebagai wanita kita perlu menjadi aset kita yang paling penting tau. Jika memgalami keputihan rawat dengan segera..Ok sebarang pertanyaan dan order boleh terus sms atau whtsap saya..
Puan Azimah khamis
Pengedar Shaklee Batu Pahat
Fb : Puan Azimah Khamis
Ig : kakyong_jual_vitamin_shaklee
Sms/whtsap : 0111-9791281






You Might Also Like

1 comments