TAHUKAH ANDA PENYAKIT DARAH TINGGI PEMBUNUH SECARA SENYAP

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.. Terima kasih kerana sudi berkunjung ke blog sinarhidupsihat. Untuk entri kali ini saya ingin b...

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke blog sinarhidupsihat. Untuk entri kali ini saya ingin berkongsi dengan anda tentang penyakit darah tinggi. Apakah punca ia terjadi dan adakah penyakit ini boleh sembuh. Sebwlum itu kita lihat dulu apakah itu PENYAKIT DARAH TINGGI.

APAKAH IU TEKANAN DARAH TINGGI?

Tekanan darah tinggi atau juga dikenali sebagai Hipertensi(HTN). Tekanan darah tinggi ini terjadi apabila tekanan darah di arteri meningkat. Peningkatan ini menyebabkan jantung harus berkerja lebih keras dari biasanya.

Di Malaysia, hipertensi atau darah tinggi merupakan masalah umum yang sering menyerang rakyat Malaysia. Menurut Presiden Persatuan Hipertensi Malaysia, Datuk Dr Azhari Rosman, seorang daripada tiga rakyat Malaysia serusia 30an ke atas menghadapi tekanan darah tinggi.






Penyakit darah tinggi ini dikatakan pembunuh secara senyap dan sangat berbahaya kerana kebiasaannya tiada tanda-tanda amaran mahupun gejala-gejala anda menghidapi penyakit darah tinggi. Penyakit ini boleh menyerang sesiapa sahaja tidak mengira bangsa, umur mahupun jantina.

FAKTA :
Lebih 28juta rakyat Malaysia mengalami masalah tekana darah tinggi 8% dari mereka tidak mrngetahuinya

Teringat saya kisah beberapa tahun lepas, jiran saya diserang tekanan darah tinggi sehinggan bacaan nya 220, beliau disahkan meninggal dunia kerana serangan darah tinggi ini telah menyebabkan urat tengkuk putus dan darah beku di otak. Memang terkejut demgan betita kematiannya kerana sebelum ini saya melihatnya sihat.

TANDA-TANDA PENYAKIT DARAH TINGGI

  • Sering sakit kepala atau pening
  • Jantung berdebar-debar(dengupan jantung laju)
  • Rentak jantung tak sekata
  • Lemah atau sering keliru
  • Sakit dada dan nafas pendek
  • Masalah penglihatan

PUNCA DAN KESAN PENYAKIT DARAH TINGGI

  • Punca tekanan darah tinggi ini terdapat pelbagai punca. Antaranya ialah penyempitan arteri, isi padundarah yang lebih dari normal atau denyutan jantung yang pantas atau lebih kuat dari biasa
  • Tekanan darah tinggi juga boleh disebabkan oleh masalah perubatan lain. 
  • Stroke : tekana darah tinggi adalah faktor utama risiko stroke. Tekana  darah yang amat tinggi boleh menyebabkan kebocoran pada salur da4ah yang lemah dan mengalir ke otak
  • Punca tekanan datag tinggi juga dikaitkan dengan arteri yang mengeras. Ini seterusnya menyebabkan jantung dan buah pinggang terpaksa berkerja lebih keras.
  • Pengambilan makanan yang mempunyai kolestrol yang tinggi
  • Faktor keturunan
  • Amalan gaya hidup yang tidak sihat

Darah tinggi merupakan penyakit yang tidak boleh sembuh tetapi dia boleh dicegah dan dikawal. Sekiranya seseorang menghidapi tekanan darah tinggi, penyakit ini akan tetap kekal tetapi pesakit boleh mengawal tekanan darah tinggi.

LANGKAH -LANGKAH PENCEGAHAN

Penyakit darah tinggi ini boleh dicegah dan dikawal. Ok anda boleh mengambil langkah-langkah bagi mengelakkan tekanan darah tinggi ini dengan mengamalkan gaya hidup yang sihat. 

Antara langkah-langkah yang boleh anda amalkan ialah mengekalkan berat badan sihat, sentiasa bersenam, mengamalkan gaya hidup yang sihat dengan membanyakkan pengambilan buah-buahan, sayur-sayuran dan makanan tenusu rendah lemak, memilih dan menyediakan makanan rendah kandungan garam dan sodium.

Anda juga boleh melakukam ujian kesihatan sekerap yang mungkin bagi memastikan tahap kesihatan anda.

Pengambilan  supplement tambah juga merupakan salah satu langkah pencegahan dan mengawal penyakit darah tinggi. Antara supplement yang boleh anda ambil ialah Vivix Shaklee. 


BAGAIMANA VIVIX MENGAWAL PENYAKIT DARAH TINGGI

Dalam vivix diperkaya dengan Resveratrol yang dapat bantu mengawal penyakit darah tinggi. Di dalam analisis terkini menunjukkan resveratrol memainkan peranan penting iaitu :

  • Menyokong tekanan darah yang sihat dan mengawal yekanan darah sistolik
  • Mengurangkan keradangan dan mampu memperbaiki kelancaran aliran darah
  • Menyokong hormon-hormon yang memainkan peranan dalam mengawal teknan darah
  • Makanan yang mengandungi tinggi kandungan resveratrol turut mengandungi kompoun dan nutrisi seperti antioksidan yang berupaaya menyokong kesihatan tekanan darah tinggi

Vivix adalah suplemen resveratrol yang diketahui sebagai suplement diketahui sebagai suplement anti penuaan yang terbaik di dunia yang dibangunkan selepas penyelidikan bertahun-tahun oleh saintis Shaklee.

Menurut kajian, vivix telah menunjukkan impak kepada 4 mekanisme penting proses penuaan pada tahap sel iaitu melindungi kerosakan DNA, mengawal kemerosotan genetik, menjana pengeluaran tenaga oleh sel dan melambatkan pembentukan protein AGE(Advanced Glycation End Product)

Manfaat resveratol dalam vivix untuk kawal penyakit darah tinggi telah dirasai oleh ramai pesakit darah tinggi. Ok ini antara testimoni yang telah mencuba vivix...













Sekiranya anda atau ahli keluarga anda ada menghidapi masalah penyakit darah tinggi, boleh sarankan mereka untuk mencuba Vivix Shaklee...



Whtsap kak yong 0111-9791281



You Might Also Like

0 comments