Penyakit Talasimia merupakan Penyakit Genetik Yang Boleh Membawa Maut

Assalamualikum dan salam sejahtera semua..Bagi yang baru pertama kali menuengah blog saya diucapkan selamat datang dan terima kasih kerana s...

Assalamualikum dan salam sejahtera semua..Bagi yang baru pertama kali menuengah blog saya diucapkan selamat datang dan terima kasih kerana sudi membaca entri yang saya tuliskan..

Ok anda semua pernah dengar Penyaki Talasemia. Mesti pernah dengar kan sebab di Televisyen pun ada iklan kan tentang penyakit ini untuk membeti pegetahuan kepada masyarakat umum tentang penyakit talasemia.

Ok talasemian ini adalah sejenis penyakit genetik sel darah merah. Maksudnya penyakit ini merupakan penyakit keturunan yang boleh diwarisi oleh anak-anak. Penyakit ini terjadi apabila pesakit talasemia tidak dapat menghasilkan sel darah merah yang berkualiti dalam kuantiti yang mencukupi. Ini kerana gen yang mengawal penghasilan hemoglobin telah terjejas.


Apakah itu hemoglobin?Hemoglobin adalah satu protein di dalam sel darah merah yang berfungsi untuk membawa oksigen ke suluruh tisu-tisu di dalam badan kita.





Bagaimana Talasemia merebak?

Seperti yang kak yong pernah bagitahu sebelum ni talasemia adalah penyakit genetik atau keturunan di mana anak mendapat gen talasemia daripada Ibu Bapanya.

Talasemia ini bukan penyakit berjangkit tau iaitu tidak boleh disebar melalui darah, udara, air ataupun sentuhan fizikal. Lelaki dan perempuan mempuyai peluang yang sama mendapat penyakit ini.

Jenis-jenis Talasemia 

Untuk pengetahuan semua, talasemua ni ada dua jenis ye..ok kita apa jenis-jenis nya :

1) Talasemia Minor(Pembawa Gen Talasemia)
Pembawa gen talasemia tidak menunjukkan sebarang masalah kesihatan tetapi seorang pembawa gen talasemia boleh menurunkan gen Talasemia boleh menurunkan gen Talasemia kapada anak-anaknya. 

2) Talasemia Major (Pesakit Talasemia)
Pesakit talasemia major akan menunjukkan tanda-tanda sejak berumur 3 hingga 18 bulan. Antara tanda adalah seperyi badan sentiasa lemah dan resah, kesukaran bernafas, perut buncit disebabkan pembengkakan hati dan limpa, tumbesaran terbantut dan terdapat perubahan pembentukan pada muka apabila anak semakin membesar.


Langkah Pencegahan

Langkah pencegahan yang boleh dilakukan ialah bagi pasangan yang hendak berkahwin boleh melakukan ujian sarinagn sebagai langkah-langkah keselamatan.

Langkah pertama -menjalani penyaringan darah bagi mereka yang mempunyai sejarah keluarga menghidap talasemia

Langkah kedua - sekiranya mempunyai ciri-ciri talasemia dan ingin berkahwin, anda perlu bersikap terbuka dan berbimcang dengan pasangan dan memberitahu keadaan diri yang sebenar

Langkah ketiga - Jika kedua-dua pembawa gen talasemia mereka perlu mendapat nasihat dan keterangan lanjut mengenainya. 

Rawatan Pesakit talasemia

Pesakit perlu menjalani transfusi darah berterusan setiap bulan sebanyak 1-2 kali sepajang hidup pesakit talasemia. Rawatan ini bertujuan untuk mengembalikan paras hemoglobin ke tahap yang lebih baik dan tisu-tisu di dalam badan akan mendapat bekalan oksigen yang mencukupi.

Selain itu, rawatan lain yang boleh dilakukan ialah pemindahan sum-sum tulang yang merupaka  pilihan terakhir dan paling disaranka  oleh kebanyaka  pakar perubatan dalam merawat talasemia.

Selain itu pengambilan supplement juga dapat membantu dan merawat penyakit talasemia. Ok terdapat satu kajian dari luar negara yang mendapati resveratrol adalah antara bahan yang berupaya membantu pesakit talasemia untuk terus hidup. 

Ok saya share dengan anda semua satu produk yang mempunyai nilai resveratrol yang tinggi iaiyu VIVIX SHAKLEE. Vivix Shaklee merupakan minuman botani yang kaya dengan sifar antioksidan dan antipenuaan secara semulajadi. Salah satu fungsi vivix adalah membantu membaiki DNA dalam badan yang mengalami kerosakan akibat radikal bebas. Untuk pesakit talasemia Vivix mampu mempertingkatkan daya tahan tubuh dalam melawan radikal bebas agar tubuh lebih kuat, tidak mudah sakit, boleh menjalani hidup seperti biasa dan sebagainya.

Saya share dengan anda satu testimoni pesakit talasemia yang pernah mencuba Vivix..

Testimoni :



 




Pertanyaan dan order...sms/whtsap kak yong 0111-9791281




You Might Also Like

1 comments