Susu Badan Bertambah, pekatbdan badan pun kurus..Tips Untuk Tambah Susu Badan yang Boleh Ibu-Ibu Amalkan

Assalamualikum dan salam sejahtera semua.. Setiap ibu pasti mempunyai niat dan naluri untuk menyusukan anaknya sehinggan 2 tahun kan me...

Assalamualikum dan salam sejahtera semua..


Setiap ibu pasti mempunyai niat dan naluri untuk menyusukan anaknya sehinggan 2 tahun kan mengikut syariat yang telah ditetapkan. Anak zimah sekarang berumur 1 tahun 8 bulan, Alhamdulilah zimah masih berjaya menyusukannya dan semoga berjaya menyusukan sehingga 2 tahun.










Ok hari ni zimah nak kongsi dengan mommy-mommy semua apa yang zimah amalkan bagi memastikan susu banyak dan cukup untuk buah hati zimah, zakirah ain.

Masalah yang sering dialami oleh kebanyakkan ibu-ibu terutama "frist time mother" ialah masalah dalam penyusuan. Antara masalah yang sering di dengar ialah susu badan kurang, sedikit dan susu tak keluar langsung. Kebanyakan ibu yang cepat menyelabah mula lah mengambil jalan pintas dengan memberikan susu formula pada bayi.

Bayi zimah, apa yang penting dalam dunia penyusuam ialah ILMU. Ye ILMU sangat penting ye ibu-ibu, mungkin nampak mudah jer susu kan anak ni tapi sebenarnya bukan semudah yang disangkakan tau..tanpa ilmu yang cukup menyebabkan ibu-ibu gagal menyusukan anak sekurang-kurannya 6 bulan pertama kelahiran bayi.

Macam zimah, apa yang zimah amalkan ialah masa mengandungkan zakirah ain lagi memang sudah niat di dalam hati nak susukan dia sehingga dua tahun. Zimah mula lah mengkaji dan membaca bahan-bahan yang berkaitan dengan penyusuan. Disebabkan zimah ibu bekerja zimah pun baca dan pahamkan cara nak uruskan susu perahan, cara pam dengan betul dan waktu yang sesuai untuk pam. Alhamdulilah lepas bersalin zimah tak kekok nak susukan anak dan stok pun cukup bila naik kerja.

Ok zimah nak kongsi dengan anda semua apa petua dan cara yang boleh ibu-ibu amalkan dan diharap dapat membantu ibu-ibu di luar sana.


PETUA TAMBAH SUSU BADAN


#1- Kerap Menyusu
Kerap menyusukan bayi adalah petua yang sangat penting yang perlu diamalkan oleh ibu-ibu. Semakin kerap ibu menyusukan bayi,semakin banyak susu terhasil. Konsep ini dinamakan "demand and suplly". Jika anak anda kerap tidur kejutkannya untuk menyusu. Penyusuan antara 10 hingga 12 kali atau lebih dalam tempoh 24 jam akan merangsang hormon prolaktin yang menghasilkan lebih banyak susu. Jadi ibu-ibu jangan merungut ye bila kejap-kejap bayi nak menyusu kerana ia boleh tingkatkan penghasilan susu.



#2- AMALKAN PEMAKANAN SEIMBANG
Salah satu cara untuk tambah susu badan ialah amalkan pengambilan pemakanan yang seimbang dan sihat. Antara makana yang digalakkan ialah susu, sayuran hijau, ulam-ulaman, lobak putih, kurma dan banuak lagi. Semua ni milk booster zimah, kalau ambil makanan ni alhamdulilah susu meriah.




#3- MAKANAN HERBA
Baru zimah tahu Herba juga boleh bantu tambah susu badan. Paling popular ialah halba. Harga halba pun murah jer dan sangat mampu milik dan jimat. Nak sediakan pun mudah jer, hanya rendam halba dalam air panas dan setelah kembang minum air nya. Zimah cuba buat air hakba ni alhamdulilah memang susu meriah. Ibu-ibu yang bajet tak berapa ada bolen cuba cara ni ye.






#4- MINUM AIR SECUKUPNYA
Selain mengamalkan pemakanan yang seimbang, pengambikan air yang mencukupi sangat penting untuk memastikan kuantiti susu cukup untuk bayi anda. Untuk hasil yang banyak digalakkan minum air masak antara 2-3 liter sehari. Selain air kosong, ibu-ibu juga boleh minum air susu, kacang soya, horlick, oren dan laim-lain. Soya berupaya meningkatakan penghasilan susu kerana ia mengandungi kandungan protein yang dapat membantu dalam penghasilan susu.







#5- KERAP PAM
Bagi ibu yang berkerja macam zimah pam susu memang penting sebab perlu tinggalkan stok susu untuk anak sepanjang zimah dekat temapat kerja. Untuk memastikan susu sentiasa banyak, ibu mestilah konsistem dalam mengepam susu dan waktu pum mestilah konsisten. Contohnya, jika hari ini ibu-ibu pam 3 kali sehari dalam jam 9am, 12pm dan 4pm, keesokkanya pun kena pam waktu yang sama juga. Jangan pam ekot sesuka hati tau nti susu akan merundum








#6- POSISI MENYUSU
Semasa menyusu ibu mesti memastikan kedudukan atau posisi bayi dalam keadaan yang betul. Paling utama anda perlu memastikan bayi melekap demgan betul. Ini juga dapat mengelakkan putih menjadi luka.








#7- Pengambilan Supplement
Pengambilan supplement tambahan juga boleh membantunibu dalam menambah susu badan. Pengambilan supplement juga boleh membantu ibu kekal bertenaga, sihat dan menambah kalsium pada ibu dan bayi. Macam zimah amalkan produk shaklee. Ok hari ni zimah nak kongsi produk vivix juga boleh bantu tambah susu badan tau. Mesti ramai tak tahu kan. Sebelum ni mesti tahu set tambah susu badan iakah ESP, ALFALFA, OSTEMATRIX DAN BCOMPLEK. Hari ini zimah nak bagitahu Vivix pun boleh bantu tambah susu badan tau. Sangat bagus diambil ibu dalam pantang. Selain susu banyak, badan pun kurus..ibu pun bertenaga. Tak percaya boleh tengok testimoni di bawah..






Ok ubu-ibu yang nak tambah susu badan boleh juga mencuba vivix sebagai alternatif tambahan...

Pertanyaan dan order..whtsap 0111-9791281





You Might Also Like

0 comments