PENYAKIT SOPAK, BERJANGKIT ATAU TIDAK?ADAKAH PENYAKIT INI BOLEH SEMBUH?

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua.. Penyakit sopak mesti ramai tahu dan pernah dengar kan. Ala penyakit yang jadi macam putih-puti...

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua..

Penyakit sopak mesti ramai tahu dan pernah dengar kan. Ala penyakit yang jadi macam putih-putih atau tompok-tompok pada kulit tu..Ok penyakit sopak macam ni...





Apakah itu penyakt sopak/vitiligo


Sopak atau dalam bahasa perubatan ialah Vitiligo merupakan sejenis penyakit yang membuatkan penghidap mengalami kulit bertompok-tompik putih yang tidak mempunyai pigmen.

Penyakit sopak ini tidak menyebabkan rasa sakit atau kegatalan. Kehadirannya dipercayai berpunca daripada  masalah pigmentasi yang mana sel-sel yang menghasilkan pigmen dirosakkan oleh auto antibodi atau antibodi yang dihasilkan oleh pesakit itu sendiri.

Menurut Pakar Perundingan Dermatologi Hospital Pakar Ampang Puteri, Dr Mazlin Mohd Baseri, kebanyakkan kes yang melibatkan penyakit sopak sering berlaku kepada mereka yang berumur di bawah 20an.

Adakah penyakit sopak ini berjangkit

Ok kalau korang semua nak tahu, sopak ni bukan penyakit berjangkit ye, dulu kak yong masa kecik-kecik tak tahu ingat sopak ni berjangkit pada kita. Penyakit sopak ini juga tidak mengancam nyawa tetapi penyakit ini boleh memberikan kesan psikologi kepada pesakit. Ini kerana sekiranya penyakit ini melibatkan bahagian muka atau bahagian-bahagia yang tidak boleh dilindungi pesakit akan merasa malu, segan dan rendah diri untuk berhadapan dengan orang ramai.

Apa penyebab sopak ini?

Punca sebenar terjadinya penyakit sopak ini masih tidak diketahui secara sahih lagi. Ia mungkin berkait dengan kecelaruan autoimmune. Namun penyelidikan tetap dijalankan untuk mengesan punca utama penyakit ini. 

Vivix merawat Penyakit Sopak

Bagaimana Vivix boleh merawat penyakit sopak ni ye? Ok dalam vivix ada mengadungi Resveratrol yang mana ialah sebab utama untuk penyembuhan. 

 Kerana sopak ini berkaitan dengan sistem imun iaitu sopak terjadi akibay daripada penghasilan antibodi yang menyerang melanosit di kulit yang menyebabkan kemusnahan melanosit tersebut. 

Oleh itu Pesakit sopak biasanya memerlukan antioksidan yang tinggu dalam makanan hatian untuk menguatkan kembali sistem imun dan memperbaiki sel-sel yang rosak. Vivix adalah produk yang diperkaya dengan antioksidan yang tinggi dan resvertrol adalah agen pengaktif SIRT1 yang berkait dengan pigmentasi kulit.

Bila SIRT1 ini diaktifkan, ia akan mengelurkan protein yang boleh menjaga sel dari keradangan dan pengoksidaan. Apabila sel terjaga, imun akan semakin kuat dan dapat membantu pesakit sopak dari kemusnahan sel yang berterusan. 

Ok kak yong ada testimoni pesakit sopak yang mencuba vivix shaklee...



Sesiapa ada masalah sopak boleh Vivix sebagai rawatan alternatif..pertanyaan dan order whtsap kak yong 0111-9791281




You Might Also Like

0 comments